.yt-box-single-post { padding-right: 10px; padding-left: 10px; } | نوای دلها تاثیرات نیروی جسم وبدن بر مداحی|نوای دلها|سوگ پدر|سوگ مادر|اشعار فرزند و جوان|
تاثیرات نیروی جسم وبدن بر مداحی|نوای دلها|سوگ پدر|سوگ مادر|اشعار فرزند و جوان|

تاثیرات نیروی جسم وبدن بر مداحی|نوای دلها|09132054876 محمد صادق کاظمی

11:351.5K

مداحی ترحیم در اصفهان با اکوی رایگان با نوای محمد صادق کاظمی 09132054876

مداحی ترحیم در اصفهان و باغ رضوان با تعرفه و مصوبه شورای شهر و سازمان باغ رضوان که حداقل قیمت در اصفهان می باشد و مطمئن باشید که جلسه خوب و رضایت بخش و ماندگار و خاطره انگیز خواهید داشت و البته مداحی ترحیم بر اساس نظر و سلیقه شما انجام خواهد شد.

 

 

مقدمه
نيروي حافظه در خواندن نقش مهمي دارد، زيرا مداح توانا كسي است كه با تكيه بر حافظه و مطالعات قبلي و طراحي مجلس بخواند. كسي كه محفوظات مناسب و لازم را نداشته باشد نمي تواند بر مقتضاي حال بخواند . لذا در اين بخش در مورد حافظه مباحثي را مطرح مي¬كنيم.
۱ـ بهداشت حافظه
در هنگام كارها و فعاليتهاي ذهني براي سلامت و جلوگيري از فرسودگي حافظه بايد موارد زير را بطور كامل رعايت كنيم؛
الف) تغذيه مناسب:
ذهن آدمي مانند ديگر اعضاي بدن براي فعاليتهاي روزانه خود به مواد غذايي و اكسيژن كافي نيازمند است. كلسيم، فسفر و منيزيم سه عنصر اصلي براي حافظه مي¬باشد و نيز ويتامينهاي گروه «ب» محاسبات و فعاليتهاي ذهني را آسانتر مي¬كنند. شما مي¬توانيد از مواد غذايي همچون جوانه گندم (سمنو)، لبنيات، جگر سياه، بادام، گردو، فندوق، سبزيجات، تخم مرغ ؛ براي تقويت و تغذيه حافظه استفاده كنيد.
در فعاليتهاي شديد ذهني بايد از مصرف زياد قند و چربي بپرهيزيد و حتي الامكان از غذاهاي داراي پروتئين مانند تخم مرغ، گوشت، جگر سياه و ماهي استفاده كنيد. بطور كلي در نظر داشته باشيد كه پرخوري و معده سنگين، فعاليتهاي ذهني را سست و محدود مي¬كند.
ب) عدم استفاده از دخانيات و مواد مخدر
استفاده از دخانيات(سيگار ، قليان و…) عمل طبيعي سيستم عصبي و حافظه را مختل كرده و اثرات دائمي بر روي حافظه مي¬گذارد و موجب خستگي زود رس جسم و روان مي¬شود.

ج) استراحت
براي بهتر به خاطر سپردن و بهتر به ياد آوردن تمركز حواس ضروري است. تقريبا غير ممكن است كه شما در حالت خستگي بتوانيد تمركز حواس داشته باشيد. به طور كلي قبل و بعد از مطالعه و يا كارهاي ذهني بايد مدتي استراحت كرد و نفس عميق كشيد. البته منظور ما از استراحت عبارتست از عدم انجام فعاليتهاي ذهني براي مدتي كوتاه.
در هنگام استراحت سعي كنيد چندين بار تنفس عميق داشته باشيد. تنفس عميق به صورت صحيح به روش زير مي¬باشد:
سه برابر مدت عمل دم (كشيدن نفس به داخل ريه¬ها) هوا را تخليه كنيد. مثلا اگر عمل دم سه ثانيه طول بكشد سه برابر اين مدت يعني نه ثانيه هوا را در داخل ريه¬ها حبس كنيد و سپس دو برابر زمان اوليه يعني شش ثانيه هوا را تدريجا از ريه¬ها خارج كنيد.
ممكن است تنفس عميق ابتدا مشكل باشد، ولي به مرور زمان آثار معجزه آساي آن را خواهيد ديد. اثر تنفس صحيح ـ براي حافظه ـ از هر ماده مغذي مفيدي بيشتر است.
د) اعتماد به حافظه:
اساسي ترين عامل حفظ و يادآوري، اعتماد به حافظه است. وقتي شما حافظه خود را ضعيف مي¬دانيد به خود تلقين كرده¬ايد كه همه چيز را فراموش كنيد.
نكته
امروزه بعضي از روانشناسان بر روي نظريه¬اي به نام «برنامه ريزي عصبي كلامي» تأكيد دارند. طبق اين نظريه آنچه را كه ما به زبان مي¬آوريم. همان را به عصب خود فرمان مي¬دهيم.
يعني وقتي شخص مي¬گويد:«حافظه من ضعيف است» و يا «هر چه مي¬خوانم نمي¬فهمم» شخص به مغز خود فرمان مي¬دهد كه همه چيز را فراموش كند و …
از طرف ديگر اگر به حافظه اعتماد كنيد، حافظه خود را مجبور مي¬كنيد كه همه چيز را به خاطر داشته باشد. حافظه را تحقير نكنيد، بلكه آن را تقويت كرده و به اطاعت واداريد.

۲ـ روشهاي يادسپاري
الف) تأثير
آيا تاكنون پيش آمده است كه نام و ويژگي¬هاي يك ميوه مانند سيب را فراموش كنيد؟ نام يك دستگاه يا يك كلمه علمي را چطور؟
وقتي شما چيزي را لمس مي¬كنيد، احساسي از اين لمس كردن در شما به وجود آمده است؛ و همچنين هنگامي كه رنگ يك چيز را مي¬بينيد و يا صدايي را مي¬شنويد، بنابراين خصوصيات مختلف، مثل؛ رنگ، شكل،‌مزه، بو، نام و هر يك، نقاط مختلفي از حافظه را اشغال مي¬كند. بدين معني كه خصوصيات مختلف جسمي مانند سيب، نقاط مختلفي از حافظه را اشغال مي¬كند. بدين معني كه خصوصيات مختلف سيب در نقاط مختلف حافظه اثر گذاشته و در نتيجه بهتر در خاطر باقي مي¬ماند، ولي در مورد كلمات اين طور نيست، به طور مثال يك نام علمي فقط در يك يا دو نقطه از ذهن اثر مي¬گذارد و در نتيجه تأثير آن بر روي حافظه كمتر است.
مطابق اصل تأثير هر قدر تأثير موضوعي بر حافظه بيشتر باشد، بهتر به ياد خواهد ماند. با توجه به مطالب ذكر شده، شما مي¬توانيد براي بهتر به خاطر سپردن موضوعات و اشعار مورد نظر، تأثير آنها را در ذهن بيشتر كنيد. مثلا سعي كنيد موضوع را مجسم كنيد و در ذهنتان به تصوير بکشيد تا محتواي مورد نظرتان در چند نقطه از ذهنتان تأثير بگذارد و بدين طريق حفظ و به يادسپاري آن کامل و دقيق صورت بگيرد.
ب) تداعي
قبل از توضيح روش تداعي، ذكر اين نكته ضروري مي¬باشد كه مطالب در حافظه به طور زنجيره¬اي يا شبكه¬اي ثبت و ضبط مي¬شوند. يعني به ياد آوردن كلمه يا مطلبي موجب به ياد آوردن كلمه ديگر مي-شود.
در روش تداعي به اين صورت عمل مي¬كنيم؛
كلمات را به هم ربط داده و در ذهن تجسم مي¬كنيم. وقتي كلمه اول را به ياد آورديم، كلمات ديگر سلسله وار به خاطرمان خواهند آمد. اين حالت «ضبط زنجيره¬اي مطالب در حافظه» مي¬باشد.
اين روش در ابتدا اگرچه وقت گير است اما با چند بار تمرين مي¬توانيد در يك لحظه ارتباط دو كلمه را در ذهن تجسم كرده و به خاطر بسپاريد. در هنگام تداعي لازم نيست ارتباطها را با زبان تكرار كنيد، بلكه به طور سريع آنها را مجسم نماييد.
ج) تكرار
براي به خاطر سپردن از روش تكرار نيز استفاده مي¬شود. البته مطلبي را كه فقط با روش تكرار به خاطر سپرده باشيم زودتر از ياد خواهيم برد.
عملا مي¬بينيم كه روش تكرار براي به خاطر سپردن دائمي چندان سودمند نيست ولي مي¬توان با تكرار در زمانهاي مختلف و با فاصله مناسب، تأثير مطلب و مدت نگهداري آن را در حافظه افزايش دهيم.
روانشناسي به نام ژوست، ثابت كرده است كه اگر متني شش بار پي در پي خوانده شود، ميزان حفظ مطالب بسيار كمتر از آن است كه همان مطلب شش بار با فاصله¬هاي زماني خوانده شود. فاصله زماني مناسب بين هر بار خواندن از ده دقيقه تا شانزده ساعت مي¬باشد. لذا تكرار مطالب در پايين تر از ده دقيقه زائد بوده و در بالاتر از شانزده ساعت موجب فراموشي بخشي از مطالب مي¬شود.
عمل مرور را در زمانهاي مختلف انجام دهيد زيرا كه مرور تأثير مطالب در حافظه را بيشتر مي¬كند.
نكات مهم در حفظ و حافظه
۱) از فشار آوردن به حافظه و متراكم كردن ساعات يادگيري جداً خودداري نماييد و در فعاليتهاي ذهني بين هر سي الي چهل دقيقه يك بار به مدت پنج دقيقه استراحت كنيد و تنفس عميق داشته باشيد.
۲) در هنگام مطالعه چند موضوع يا كتاب، بين موضوعات مشابه تداخل و بي نظمي ايجاد مي¬شود و اگر بعد از مطالعه در مورد يك موضوع، در مورد موضوع ديگري مطالعه كنيد به حافظه زياد فشار نخواهد آمد و آموخته¬هاي شما آسيب نخواهد ديد.
۳) ميزان فراموشي حافظه در خواب به مراتب كمتر از بيداري است، بنابراين بعد از آموختن مطالب دشوار، مدتي استراحت مطلوب داشته باشيد.
۴) در تقويت حافظه علاقه نقش مهمي را ايفا مي¬كند، اگر به موضوع و مطلبي علاقه شديدي داشته باشيد، در به خاطر سپردن آن مشكلي نخواهيد داشت.
۵) در به خاطر سپاري، عمل گزينش مطالب را انجام دهيد. يعني سعي در حفظ كردن و يادگيري همه مطالب نداشته باشيد، بلكه فقط مطالب مورد نياز و مهم را به خاطر بسپاريد.
۶) در هنگام خستگي و بي حوصلگي از كارهاي ذهني و مطالعه بپرهيزيد، زيرا كه خستگي موجب كم شدن دقت مي¬گردد.
۷) درهنگام شروع مطالعه. هرگزاين فكرراكه مطلب مشكل ويا خسته كننده است به خود راه ندهيد.
۸) به خود تلقين كنيدكه قادريدهرمطلبي راخوب فرا بگيريد، زيرا واقعا قادر به انجام اين كار هستيد.
۳ـ تمركز حواس و دقت
• تمركز حواس
شرط اول يادگيري،تمركز حواس است. رعايت موارد زير در افزايش تمركز حواس ضروري و مهم است؛
الف) علاقه
داشتن علاقه به كاري كه انجام مي¬دهيد، از شرايط اصلي ايجاد تمركز حواس است. با توجه به ارزش و اهميت محتوايي كه در حال يادگيري آن هستيد مي توانيد علاقه خود را به آن افزايش دهيد و بين مطالب و محتويات هم سطح، آنهايي را براي يادگيري انتخاب كنيد كه به آنها علاقه بيشتري داريد.
ب) هدف
مشخص بودن هدف و اينكه براي چه به يادگيري موضوع مورد نظر مي پردازيد ، از هجوم تفكرات گوناگون در هنگام مطالعه و فعاليت¬هاي ذهني جلوگيري مي¬كند و تمركز حواس را بالا مي¬برد.
ج) شرايط عمومي
رعايت هر يك از اصول مطالعه در تمركز حواس تأثير بسزايي دارد. داشتن تفكرات مثبت، رعايت مكان مناسب براي مطالعه، برنامه ريزي روزانه، استراحت كافي، اعتماد به نفس، عدم خستگي و اضطراب هر يك به نحوي در تمركز حواس مؤثرند.
• دقت
از عوامل بسيار مهم در يادگيري ، دقت مي باشد ؛ اگر هنگام يادگيري دقت به خرج دهيم علاوه براينكه مطالب را بهتر و كاملتر به خاطر مي سپاريم، در زمان و وقت هم صرفه جويي مي شود ، چراكه بسياري از برگشتهاي به مطالب قبل ، به خاطر عدم دقت كافي هنگام يادگيري است.
تمرين براي افزايش دقت
۱) صداي الگوي آموزشي را زياد كرده و با دقت صداي آن را تدريجا كاهش دهيد و رفته رفته صدا را ضعيف تر و ضعيف تر كنيد. در حين آهسته كردن صدا با دقت كامل به آن گوش دهيد. اين تمرين در افزايش دقت مؤثر است.
۲) هنگام شب وقبل ازخواب،فعاليتهاي روزگذشته راباتجسم كامل در۵ الي۱۰ دقيقه مجسم كنيد.
۴ـ درك (يادگيري) و يادسپاري
دو نوع كيفيت براي به خاطر سپردن مطالب در حافظه وجود دارد:
الف) به خاطر سپردن و ضبط مطالب در حافظه كوتاه مدت.
ب) حفظ و ضبط مطالب در حافظه بلند مدت.
شما معمولا در يادگيري از ضبط مطالب در حافظه كوتاه مدت استفاده مي¬كنيد، بدين صورت كه پس از خواندن، مطالب را فقط براي مدت زمان محدودي به ياد خواهيد داشت و پس از مدتي ۹۰% مطالب را فراموش خواهيد كرد.
اين روش مطالعه نه تنها مناسب نيست، بلكه كمتر ارزشي ندارد. چرا كه خواندن، صرفا براي يادگيري است و اگر قرار باشد آنچه را كه خوانده¬ايد فراموش كنيد، بيهوده وقت خودتان را تلف كرده¬ايد.
استفاده از الگوهاي يادگيري و خلاصه نويسي و رعايت مراحل مختلف يادگيري، اين امكان را به ما مي-دهد كه مطالب را در حافظه بلند مدت ذخيره كرده و به مدت طولاني آن مطالب را به ياد داشته باشيم.
الگوهاي يادآوري:
هر يك از شما براي مطالعه روش خاصي داريد. بعضي از شما زير سطرهاي كتاب را خط مي¬كشيد، برخي از شما ترجيح مي¬دهيد كه مطالب مهم كتاب را خارج كرده و در جاي ديگري بنويسيد، و …
بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه مغز اساسا با مفهوم كل جمله¬ها و متنها سر و كار دارد نه با تك تك كلمه¬ها.
خلاصه نويسي در هنگام يادگيري يكي از بهترين روشهاي حفظ و نگهداري مطالب براي مدتي طولاني مي¬باشد.
ابتدا كل مطلب را بفهميد و سپس كلمات و مطالب كليدي را برداشت نماييد. در هنگام يادداشت برداري از جمله نويسي بپرهيزيد و حتي الامكان چكيده و عصاره متن را به صورت كلمات مهم يادداشت نماييد. چرا كه در هنگام يادداشت برداري، جستجوي كلمات كليدي از متن، موجب فعاليت مغز و پويايي آن مي¬شود و در نهايت مطلب بهتر به خاطر سپرده مي¬شود.
مراحل خلاصه نویسی
۱ـ يادداشت برداري
نكات به صورت اصلي و فرعي نوشته مي¬شوند.
۲ـ بازنگري و تكميل
الگوي يادآوري را بررسي كنيد و اگر نياز به تكميل و مرتب كردن داشت، با استفاده از متن، آن را تكميل و مرتب نماييد.
۳ـ مرور
اگر مطالب ياد گرفته شده در زمان مشخصي مرور شوند، اين كار باعث جلوگيري از فراموش شدن آنها خواهد شد. در هنگام مرور مطالب درسي لازم نيست كل مطلب را دوباره بخوانيد، بلكه خواندن خلاصه و الگوي آن درس كافي بوده و موجب حفظ مطالب در حافظه بلند مدت شده و فراموش نمي¬شود.
مراحل مرور
يش از ۸۰% مطالب خوانده شده بعد از ۲۴ ساعت فراموش مي¬شوند. مراحل مرور در زمانهاي مختلف كه مانع فراموشي مي¬شوند عبارتند از:
الف) مرور بلافاصله
به خاطر داشته باشيد كه فهميدن مطلبي دليل بر ياد سپردن و يادآوري آن نيست. شما فقط وقتي مي-توانيد مطلبي را به ياد آوريد كه پس از فهميدن، آن را به حافظه سپرده باشيد.
و نيز در هنگام شب قبل از خواب به مدت كوتاهي (۵ الي ۱۰ دقيقه به ازاي هر يك ساعت مطالعه) الگوها را مرور نموده يا از ذهن بگذرانيد.
ب) مرور روز بعد
هر روز ابتدا مطالب روز قبل را مرور نموده و بعد به مطالعه بپردازيد. مرور در يادگيري معجزه خواهد كرد. مرحله دوم مرور ميزان ياد سپاري مطالب را تقريبا ۷ الي ۱۰ روز ثابت نگه مي¬دارد و بعد از اين مدت در صورت مرور نكردن، آموخته¬هاي شما رو به فراموشي خواهند رفت.
ج) مرور يك هفته بعد
يك هفته بعد سومين مرور را انجام دهيد. مرور مرحله سوم آموخته¬هاي شما را تقريبا براي يك ماه حفظ مي¬كند و در نتيجه مرور مطالب آموخته شده مهمتر از خواندن مطلب است.
در نهايت مرور را جزء برنامه روزانه خود قرار دهيد، چرا كه از شما نمي¬پرسند چقدر كتاب خوانده¬ايد بلكه از شما اطلاعات بيشتر مي¬خواهند


دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.