.yt-box-single-post { padding-right: 10px; padding-left: 10px; } دشتی خوانی و مداحی ترحیم با نی درکاشان با نوای محمد صادق کاظمی 09132054876

دشتی خوانی و مداحی ترحیم با نی درکاشان با نوای محمد صادق کاظمی 09132054876

13:27476

مداحی ترحیم در کاشان با اکوی رایگان با نوای محمد صادق کاظمی 09137505044

 

تاریخچه کاشان
کاشان قدمت بالایی داشته و آثار کشف شده دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان در این شهر نشان دهنده این است که عمر آن به دوران پارینه سنگی میانی برمی گردد و درواقع چیزی بیشتر از 40000 سال برای آن در نظر گرفته شده که در آن دوران انسان نئاندرتال زندگی می کرده است. هم چنین در تپه های تراورتن آثاری به دست آمده که نشان می دهد انسان امروزین نیز تقریبا از همان زمان در این منطقه آغاز به زندگی کرده و آن ها به واسطه شکار به معاش خود می پرداختند. برای گذراندن زندگی خود به تولید ابزارهایی روی آورده بودند که بعد از همه این سال ها کشف شده اند و در موزه ملی ایران نگه داری می شوند.

در آسیای غربی انسان ها برای خدایان نیایشگاه می ساختند که بزرگ ترین و مهم ترین آن ها زیگورات نام داشت. اولین و با قدمت ترین زیگورات به نام سیلک در کاشان می باشد که این زیگورات به عنوان تنها زیگورات فلات ایران نیز به شمار می ورد. محوطه سیلک بین 8000 الی 5000 سال قدمت دارد و در منطقه ای به نام امیرالمومنین قرار گرفته است. بر طبق آثاری که در سیلک و شورابه یافت شده مشخص شده که از حدود ده هزار سال پیش به دلیل تغییرات اقلیمی دامداری و روستانشینی در این مناطق به وجود آمده. تمدنی که در سیلک جریان داشت در حدود پنج هزار سال پیش مغلوب تمدن آریایی شد و این مورد در بین آثار مختلفی که کشف شده اند و در لایه های حفاری مختلف به دست آمده اند گویاست.

کاشان در دوران ماد ها و سایر دوران ها به عنوان یک جای مهم بین مردم در نظر گرفته میشده و در تمامی ادوار یکی از مهم ترین مناطق ایران به شمار می رفت. بر اساس آن چه از اسناد تاریخی مربوط به ابتدای دوره اسلامی به جای مانده، کاشان را شهری کوچک معرفی کرده اند. بعد ها با توسعه فلات ایران و قرار گرفتن کاشان در مسیر ارتباطی این شهر تبدیل به یک مرکز مهم صنعتی شد و متون تاریخی بعد از این جریانات کاشان را شهری موفق و با اندازه متوسط معرفی کرده اند. پس از آن که مغول ها به ایران حمله می کنند، کاشان یکی از شهر هایی بود که مورد هجوم قرار گرفت و ویران گشت. چندین سال طول کشید تا بتواند دوباره بازسازی شود.

در دوران صفویه این شهر بسیار مورد توجه افراد و به خصوص حاکمان قرار گرفت و شاهان زیادی تمایل به سکونت در آن داشتند و این شهر را به عنوان مرکز تجاری معرفی می کردند. هر چند که بعد از صفویه در این منطقه زلزله بزرگی روی میدهد ولی موقعیت کاشان هنوز رو به نابودی نرفته و به کاربری خود ادامه می دهد. در زمان قاجار ها به دلیل عدم موفقیت در رقابت با نساجی اروپا، کاشان به شدت متحمل زوال شده و شهر دیگر فروغی نداشت. کمی بعد در دوران پهلوی این شهر به دلیل آشنا شدن کاشانی ها با فرهنگ و تمدنی که از غرب وارد شده بود، رو به پیشرفت رفته و در این شهر هنرهای مختلف و دانش های جدیدی به وجود آمدند.

کاشان
آب و هوای کاشان
کاشان از نظر اقلیم دارای دو بخش کویری و کوهستانی بوده و به همین دلیل دو نوع آب و هوای مختلف در آن جریان دارد. در قسمت های شرقی و شمالی کاشان می توانید آب و هوای گرم و کویری را حس کنید و در قسمت های غربی و جنوبی آب و هوایی خنک تر و کوهستانی در جریان می باشد. به طور کلی این شهر دارای آب و هوایی گرم و خشک بوده و در اقصی نقاط این منطقه می توانید این مورد را بیشتر حس کنید. میانگین بالاترین دما در کاشان 35 درجه و میانگین پایین ترین دما در آن 17 درجه اندازه گیری شده که این میزان با روند گرم شدن زمین کمی تغییر کرده و در تابستان شاهد دمایی بسیار بالا در این شهر و به خصوص بخش های کویری آن هستیم.

بهترین زمان سفر به کاشان
برای رفتن به کاشان بهتر است زمانی مناسبی را بدین منظور انتخاب نمایید چرا که دمای هوا می تواند از کیفیت سفر شما بکاهد و مسافرت شما را با مشکل رو به رو نماید. بهترین زمانی که می توانید برای رفتن به کاشان اقدام نمایید، اوایل بهار و اواسط پاییز می باشد. از نوروز تا اردیبهشت ماه بهترین زمانی است که شما می توانید برای رفتن به کاشان در نظر بگیرید. البته فراموش نکنید از آن جا که نیمه اول سال هوا رو به گرمی می رود، احتمالا دمای هوا گرم تر از نیمه دوم سال و در پاییز می باشد. پس اگر تمایل به تجربه گرما در این فصل ندارید بهتر است در پاییز برای این منظور اقدام نمایید.

البته بهتر است بدانید که اردیبهشت زمان گلاب گیری کاشان است و اگر در این مدت به این شهر بروید بویی که در هوای شهر پیچیده شما را مدهوش خواهد کرد. در پاییز که دمای هوا رو به سردی است، شما می توانید حتی سفری اقتصادی تر به نسبت اردیبهشت داشته باشید. انتخاب گردشگران بیشتر ماه اردیبهشت است و اوایل نوروز نیز مسافران زیادی به این شهر می روند. به هیچ عنوان تابستان را برای رفتن به کاشان انتخاب نکنید چون گرمای هوا شما را کلافه خواهد کرد و تحمل دمای حاکم بر شهر از توان اکثر مسافران خارج است.

یکی دیگر از بهترین گزینه های زمانی برای

رفتن به کاشان، زمستان و به خصوص ماه دی و بهمن می باشد. دمای هوا در این دو ماه از سال در بهترین حالت خود قرار دارد و شما می توانید در یک شرایط خوب آب و هوایی برای تماشای کاشان اقدام کنید. دمای هوا در این دو ماه بین 3 درجه تا 12 درجه می باشد. البته فراموش نکنید که شما نباید فقط از نظر دمایی به زمان مناسب برای رفتن به کاشان فکر کنید بلکه گزینه های دیگر همانند شلوغ بودن شهر، رویداد های جاری در کاشان و هزینه را در نظر بگیرید. در اردیبهشت و فروردین بیشترین هزینه را باید برای اقامت داشته باشید ولی رویداد گلاب گیری را خواهید دید. از نظر شلوغ بودن شهر نیز زمستان و تابستان بهترین زمان هستند.

بهترین زمان سفر به کاشان
موقعیت جغرافیایی کاشان
این شهر در قلب ایران واقع شده و از قسمت جنوبی به شهرستان نطنز، از شمال به قم، از غرب به دلیجان و از سمت شرق به دشت کویر و بیدگل ختم می شود. مساحت کلی شهر 9647 کیلومتر مربع می باشد و جمعیت آن تا سال 1395 و آخرین سرشماری برابر با 400000 نفر بود. شهرستان کاشان دارای بخش هایی مثل مشکات، برزک، جوشقان قالی، کامو و چوگان، نیاسر و قمصر می باشد. این آبادی ها توانسته اند نواحی از کاشان را که دشت کویر دربر گرفته، دیدنی و مناظر زیبایی را به وجود آورند. لازم به ذکر است اگر نمی دانید قمصر کجاست باید گفت که این روستا یک جای بسیار تاریخی بوده که حتی قره تپه موجود در آن نیز از قدمت بالایی برخوردار است.

کاشان در قسمتی از ایران واقع شده که از نظر پوشش گیاهی فقیر بوده و در آن بیشتر بوته ها و درختچه یافت می شود. دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان یکی از بهترین مناطقی که توسط کارشناسان برای احداث رصدخانه ملی برگزیده شده، کوه کرکس می باشد که یکی از بلند ترین قله های آن به نام گرگش است. هم چنین لقب بام کاشان نیز متعلق به قله اردهال می باشد که ارتفاع این قله برابر با 3505 متر می باشد و بعد از گرگیش به عنوان بلند ترین قله در نظر گرفته می شود.

جمعیت شهر کاشان
شهر کاشان در طول تاریخ متوجه تعداد افراد زیادی بوده و به همین دلیل معمولا جزو جاهایی بوده که تعداد زیادی از افراد خواهان سکونت در آن بوده اند. به خصوص در زمان صفویه که مورد حماست پادشاهان قرار گرفته و به رونق رسیده بود و هم چنین در زمان پهلوی و به خصوص بعد از انقلاب اسلامی دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان این شهر جزو مناطق مهمی بود که تواسنت افراد مختلفی را از سراسر ایران به خود جذب نماید و به همین دلیل بر اساس آخرین سرشماری نفوص و مسکن که در سال 1395 انجام شد، جمعیت این شهر 304487 نفر گزارش شد و بعد از مرکز استان این شهرستان به عنوان پر جمعیت ترین قسمت اصفهان می باشد. از آخرین سرشماری تا به امروز می توان نتیجه گرفت که تعداد افراد ساکن در این شهر بسیار بیشتر از رقم اعلام شده می باشد.

دین و مذهب مردم کاشان
بر اساس اسناد تاریخی که بعد از ورود اسلام به کشور وجود دارد، این شهرستان عموما در کنار قم به عنوان یک شهری با مذهب شیعه در نظر گرفته شده و به همین دلیل درواقع یک شهر مذهبی می باشد که علاقه مندان به دین معمولا از تهران و دیگر بخش های اصفهان به آن سفر می کنند. دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان در زمان حکومت شاه طهماسب اول این شهر به عنوان مرکز حکومت مذهبی کشور در نظر گرفته شده بود و به همین دلیل از این شهر مبلغان دینی زیادی به مناطق دیگر فرستاده می شد. در حال حاضر نیز دین اکثر ساکنین این شهرستان اسلام بوده و تقریبا تمامی آن ها پیرو مذهب شیعه می باشند.

دین و مذهب کاشان
زبان مردم کاشان
در گذشته که کلیمیان در کاشان سکونت داشتند، با گویش یهودیان کاشان سخن می گفتند و گویش زبان های مرکز کشور معروف بود. بعد ها با مهاجرت اکثر کلیمیان کاشان به آمریکای شمالی این گویش که به گویش روستا های اطراف کاشان شباهت داشت محدود شد.دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان  مردم کاشان هم اکنون به زبان فارسی و با لهجه کاشانی صحبت می کنند که به کاشونی نیز معروف می باشد. ویژگی های آوایی این لهجه خاص این منطقه از اصفهان بوده و نوع گفتار آواها با قرار دادن صامت ها و مصوت ها بر روی کلمات این لهجه را خاص این منطقه نموده است. اگر به کاشان سفر کنید و با مردم در ارتباط نزدیک باشید نحوه گفتار کلمات را از نزدیک خواهید شنید و متوجه این جملات خواهید شد.

صنایع دستی کاشان
یکی از مهم ترین و قدیمی ترین میراثی که در این شهر بر جای مانده، هنری است که توسط مردم در ادوار مختلف به وجود آمده و نسل به نسل منتقل شده تا شما بتوانید از این طریق با فرهنگ و هنر یک منطقه آشنا شویدد، صنایع دستی می باشد. دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان جایگاهی که صنایع دستی در فرهنگ بومی و اعتقادی کشور دارد بر هیچ کس پوشیده نیست. این صنایع دستی در بازار های شهر همانند بازار صفویه کاشان به فروش می رسند و حتی در مغازه های کاشان نیز وجود دارند و گاهی مناظری را در بازارها خواهید دید که خود می تواند به نوعی به عنوان دیدنی های کاشان به شمار آید. ما در این جا به معرفی چند نمونه از صنایع دستی کاشان خواهیم پرداخت

تا اطلاعات شما در این زمینه بیشتر از قبل شود.

نگارگری
یکی از مهم ترین صنایع دستی در کاشان نقاشی های گران بهایی است دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان که در ادوار مختلف تاریخی بر روی بوم یا کاغذ کشیده شده و به یادگار مانده اند و هم اکنون نیز توسط افراد هنرمند کشیده می شوند و گاها به فروش می رسند. نگارگری سبک های مختلفی دارد که اگر اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید می توانید هر تابلویی را که تمایل داشتید از این شهر تهیه نمایید. تابلوهای زیبای نقاشان مختلف از گذشته تا به اکنون از مواردی است که می توانید با دیدن آن ها پی به فرهنگ بومی این منطقه ببرید. این تابلو ها برای تهیه سوغات نیز بسیار مناسب هستند و بهتر است از این موضوع در هنگام خریدهای خود غافل نشوید.

ملیله کاری
این هنر درواقع ساخت ظروفی است که تزیینی بوده و بر روی نقره انجام می شود دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان و نقش هایی از ترمه، غنچه، برگ، اشک و بته را به نمایش می گذارند. ملیله کاری یکی از زیبا ترین و در عین حال مهم ترین صنایع بخش فلزی در کشور می باشد که هنرمندان زیادی در طول تاریخ تا امروز مشغول به آن هستند. این هنر زیبا تا قبل از دوره پهلوی متعلق به زنجان بود که بعد از مدتی در زمان صدارت رضاخان با رفتن تعدادی از هنرمندان مربوط به این رشته به شهر های دیگر هم چون کاشان، ملیله کاری به این شهر نیز وارد شد. دو گزینه ظرافت و تمیزکاری در این هنر بسیار ارزشمند هستند و هنر فرد را بهنمایش میگذارند.

ملیله کاری
مشبک
این هنر یک نوع از کارهای تزیینی بوده که بر روی انواع فلزات هم چون طلا، نقره، مس و… انجام می شود. دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان مشبک به معنی سوراخ کردن و ایجاد شبکه می باشد و قدمت بالایی دارد. هر چند که این هنر هم اکنون در تهران و اصفهان رواج بیشتری دارد ولی در شهرستان کاشان نیز توانسته رونق یابد. از دیرباز انسان های اولیه می توانستند با استفاده از ذوق و ابتکار هنرشان را نشان دهند. اگر به کاشان سفر کردید بهتر است به تماشای این ظروف مشبک رفته و در صورت نیاز آن ها را تهیه نمایید.

کاشی سازی
از دیگر مواردی که در کاشان بین افراد رواج دارد دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان و در آن ماهر شده اند، دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان هنر ساخت کاشی می باشد. خشت هایی سفالی که یک روی آن دارای نقش هایی زیبا با لعاب می باشد. درواقع روی لعابی و شیشه ای کاشی برای این که در یک سازه از رطوبت جلوگیری شود به وجود آمده است. کاشان از ابتدای حکومت اسلامی به عنوان مرکز ساخت کاشی و سفال مورد توجه بوده تا جایی که نام کاشی نیز از کاشان گرفته شده است. کاشی را به عنوان یکی از پیشرفت های بشر در حیطه آجر سازی می دانند. بر طبق نظر پرفسور پوپ برای اولین بار کاشی های لعاب دار در سده 12 میلادی در گنبد مسجد جامع قزوین به وجود آمد.

سفال گری
این هنر کهن ترین هنر صنعتی بوده دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان که انسان ها از ابتدا برای نیازهای زندگی و رفع مایحتاجشان به آن روی آوردند. اولین نمونه های سفالی به 8000 سال پیش از میلاد مسیح می رسد که بدون کوره پخته میشده اند دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان و کاربری آن ها برای نگه داری غذا بوده است. اگر به اصفهان و شهرستان کاشان بروید می توانید نمونه های مختلفی از کار های سفالی را تماشا کرده و بریا خود تهیه نمایید. ظروف سفالی در اندازه ها و کاربری های مختلف می توانند همگی برای شما یا عزیزانتان به کار بیاید. کیفیت کارهای سفالی به گزینه هایی هم چون ترک نداشتن بدنه، نقش و نگاری که ر روی آن ها کشیده شده، سبک بودن و نبودن دانه های آهکی در بدنه های رسی می باشد که در هنگام خرید باید این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید.

از دیگر صنایع دستی کاشان که می توانید در سفر به این منطقه از آن ها دیدن نمایید دشتی خوانی ومداحی ترحیم با نی درکاشان و یا برای خود و عزیزانتان به عنوان سوغات تهیه کنید شامل مواردی هم چون: قلم زنی، مسگری، رودوزی، معرق کاری، گره چینی، منبت کاری، چاپ بر روی کاغذ و پارچه، گیوه بافی، پارچه، زری بافت، زیلو و مخمل می شود

 

 

 

لینک کوتاه
https://navayedelha.com /?p=1769

36 نوشته

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.